Antara syiar terpenting yang dapat membezakan seorang wanita Islam dengan wanita bukan Islam ialah dari segi disiplin pakaian yang menepati kehendak dan piawaian syariat. Disiplin berpakaian ini lebih kerap disebut sebagai kewajipan menutup aurat kerana secara asasnya Islam tidak menetapkan jenis pakaian yang perlu dipakai, tetapi menetapkan bahagian mana yang wajib ditutup bersama beberapa kriteria asas. Hal ini bersesuaian dengan ciri-ciri syariat Islam itu sendiri yang bersifat thabat dan murunah, tetap dalam menjaga prinsip-prinsip asas dan anjal jika melibatkan permasalahan cabang dan kaedah pendekatan. Ia tegas dari segi prinsip wajib memakai tudung kepala dan menutup aurat mengikut batas yang telah ditentukan. Namun dari segi jenis pakaiannya masih fleksibel dan boleh disesuaikan selama mana ia memenuhi garis panduan atau ciri-ciri menutup aurat.
Justeru itu kita melihat agama Islam boleh tersebar ke segenap pelosok dunia dan para wanita Islam daripada pelbagai bangsa dapat menyesuaikan pakaian mereka yang sedia ada dengan identiti seorang wanita Islam yang bertudung dan menutup aurat.
Sebagaimana yang sedia maklum, perintah agar menutup aurat dan menyembunyikan perhiasan tubuh badan wanita daripada pandangan lelaki yang bukan mahram merupakan satu perintah Allah yang disebutkan secara jelas di dalam al-Quran al-Karim. Ayat ke-31 daripada Surah al-Nur menyebut yang bermaksud: “.. Dan janganlah mereka (golongan mukminah) memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang-orang gaji lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka..”
Perbahasan tentang perhiasan yang disebutkan di dalam ayat ini begitu panjang dibincangkan oleh para ulama. Dr. Yusof Al-Qardhawi menyebut bahawa para muslimah dilarang keras membuka atau menampakkan perhiasannya yang seharusnya disembunyikan seperti perhiasan telinga (anting-anting), perhiasan kepala (rambut dan sanggul), perhiasan leher (rantai), perhiasan dada (belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang kaki). Semuanya ini tidak boleh diperlihatkan kepada lelaki melainkan suami dan mahram sahaja. Golongan muslimah hanya boleh membuka muka dan kedua telapak tangan yang memang diberikan kelonggaran oleh syarak untuk didedahkan.
Pemahaman ini telah diperkuatkan lagi oleh hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a bahawa kakaknya Asma’ binti Abu Bakar r.a pernah masuk ke rumah Nabi s.a.w dengan berpakaian jarang sehingga nampak kulitnya, lalu Rasulullah s.a.w memalingkan wajahnya lalu menyebut, “Wahai Asma’, sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah didatangi haid (mencapai usia baligh), tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu melainkan ini dan ini” – sambil menunjukkan muka dan dua tapak tangannya. (H.R. Abu Daud)
Justeru itu, para ulama telah menetapkan beberapa garis panduan untuk memastikan bahawa ciri-ciri pakaian muslimah itu bukan sahaja menutup kulit di bahagian badan yang menjadi auratnya, tetapi juga menepati konsep menutup aurat bagi mencapai objektif yang dikehendaki oleh syariat.
Tujuh Garis Panduan Pakaian Muslimah Di Hadapan Bukan Mahram
Keempat- Pakaian tersebut hendaklah longgar, tidak ketat sehingga menggambarkan bentuk tubuh dan tidak menampakkan tempat-tempat fitnah yang mengundang syahwat.
Pakaian Wanita Ketika Mengerjakan Solat
لا تقبل صلاة الحائض إلا بخمار
يا رسول الله، أتصلي المرأة في درع وخمار ليس عليها إزار؟
نعم إذا كان سابغا يغطي ظهور قدميها.
Terdapat tiga istilah yang telah disebutkan di dalam hadith-hadith di atas berkenaan dengan pakaian wanita di dalam solat iaitu dir’ (baju yang menutupi bahagian tengah tubuh), khimar (tudung yang menutupi kepala) dan juga izar (kain sarung yang menutupi bahagian bawah badan).
Berdasarkan hadith berkenaan dengan khimar di atas, maka tidak ada khilaf di kalangan fuqaha bahawa hukum menutup kepala iaitu seluruh rambut, telinga dan juga leher adalah wajib bagi wanita yang telah baligh di dalam solatnya.
Adapun pakaian yang boleh digunakan untuk mengerjakan solat pula ialah apa jua pakaian yang menutup keseluruhan tubuh badan wanita sehingga ke kakinya, kecuali bahagian muka dan dua tapak tangan sama ada dengan sehelai pakaian atau lebih. Hal ini jelas disebut oleh Ibn al-Munzir berdasarkan kepada hadith Ummu Salamah yang telah disebutkan tadi, di mana baju labuh yang sudah menutupi zahir kedua kaki boleh dipakai untuk bersolat, dan tidak perlu lagi memakai kain sarung yang khusus. (Al-Mufassal fi Ahkam a-Mar’ah wa al-Bait al-Muslim, jilid 1, hlm 193)
Imam Ahmad pula berkata, “Disepakati oleh para ulama bahawa yang wajib dipakai ialah baju yang labuh (dir’ atau jubah) dan tudung kepala (khimar). Namun jika ditambah (kainnya) adalah lebih afdhal jika ia lebih menutupi aurat. Adalah dikira memadai dengan dua helai pakaian itu kerana ia sudah menutup apa yang wajib ke atasnya untuk ditutup.” (Al-Mughni, jilid 2, hlm. 330-331)
Adapun pakaian solat wanita yang lebih digalakkan menurut para ulama ialah sebanyak tiga helai pakaian iaitu dir’ (baju yang longgar menutupi badan hingga ke kaki), khimar (yang menutup kepala dan leher) dan jilbab iaitu telekung yang besar diletakkan di atas khimar yang melitupi sebahagian besar tubuh supaya tidak menampakkan bentuk tubuh wanita. (Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bait al-Muslim, jilid 1, hlm. 193)
Beberapa Isu Berkenaan Pakaian Solat Wanita
Pertama – Jika dilihat sekilas pandang, maka asas sempadan aurat wanita di dalam solat adalah sama dengan sempadan auratnya di luar solat apabila terdedah kepada pandangan lelaki ajnabi. Namun bagi para ulama yang berpandangan bahawa terdapat perbezaan bagi sempadan aurat di dalam dan di luar solat, maka kebanyakan mereka menjadikan aurat di luar solat iaitu di hadapan lelaki ajnabi itu lebih ketat daripada aurat wanita ketika mengerjakan solat di tempat yang tidak dapat dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini adalah kerana bagi kebanyakan ulama, fitnah di dalam solat adalah lebih ringan berbanding fitnah di luar solat. Justeru itu, tiada khilaf tentang perlunya membuka muka untuk mengerjakan solat, tetapi terdapat khilaf tentang wajibnya menutup muka di hadapan lelaki ajnabi di luar solat.
Begitu juga masih sah solat wanita yang bersolat dengan pakaian yang ketat apabila telah menutup bahagian auratnya kerana tidak ada dalil yang mengatakan sebaliknya. Namun begitu ada di kalangan ulama yang meletakkan hukumnya sebagai makruh. Akan tetapi sekiranya pakaian yang ketat itu dipakai di hadapan lelaki ajnabi, maka hukumnya adalah haram dan berdosa.
Dukacitanya, hukum yang telah dirumuskan oleh para fuqaha berpandukan al-Quran dan al-Sunnah di atas tidak difahami dan tidak dipatuhi oleh sebilangan wanita Islam dewasa ini. Amalan masyarakat yang mengetatkan penutupan aurat di dalam solat kerana khuatir ibadah mereka tidak sah, tetapi pada masa yang sama tidak begitu menitik beratkan penjagaan aurat di luar solat dalam kehidupan seharian adalah jelas bertentangan dengan hukum berkenaan. Hal ini berlaku mungkin kerana masih terpisahnya aspek ibadah daripada soal kehidupan bagi kebanyakan anggota masyarakat kita. Padahal sebagaimana menutup aurat di dalam solat itu adalah perintah Allah s.w.t, maka menutup aurat di luar solat juga adalah perintah Allah s.w.t yang wajib dipatuhi dengan sebaiknya.
Kedua – Apa yang dimaksudkan dengan dua tapak tangan yang dibenarkan untuk dibuka ialah bermula dari hujung jari jemari sehingga ke tulang yang timbul di pergelangan tangan (al-ku’), termasuk belakang dua tapak tangannya, zahir dan batinnya (Nihayatul Muhtaj, jilid 2, hlm. 6). Manakala pandangan yang mengatakan bahawa hanya bahagian tapak tangan sahaja yang harus dibuka, sedangkan belakang tapak tangan itu perlu ditutup dengan telekung solat yang labuh atau lengan baju yang panjang adalah tidak mempunyai dalil atau hujah yang kuat. Jumhur fuqaha menegaskan bahawa seluruh tapak tangan wanita (zahir dan batinnya) adalah bukan aurat di dalam bersolat (Ahkam al-‘Aurah wa al-Nazor, hlm. 234).
Ketiga – Berkenaan dengan kaki wanita pula, maka menurut pandangan yang muktamad daripada mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali, ia merupakan aurat wanita yang wajib ditutup di dalam solat dan di luarnya ketika berhadapan dengan lelaki ajnabi. Namun demikian masih lagi terdapat khilaf di dalam mazhab-mazhab itu sendiri tentang keharusan membuka kaki di dalam solat. Menurut mazhab Hanafi pula, kaki wanita bukanlah aurat dan tidak perlu ditutup sama ada ketika solat mahupun di luarnya. Namun terdapat satu riwayat yang lain di dalam mazhab tersebut yang menetapkan bahawa kaki wanita juga adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi, tetapi bukan aurat yang perlu ditutup di dalam solat. (Ahkam al-‘Aurah wa al-Nazor, hlm. 233)
Pandangan jumhur fuqaha dibuat berdasarkan kepada hadith Ummu Salamah yang telah disebutkan di awal tadi. Hadith tersebut memberi maksud bahawa baju labuh yang wajib dipakai oleh wanita untuk mengerjakan solat ialah yang menutup kakinya. Ini adalah kerana apabila pakaian solat wanita sudahpun menutup zahir kedua kakinya ketika berdiri dan rukuk, ia pasti akan menutup tapak kakinya ketika duduk dan sujud disebabkan berhimpunnya anggota-anggota tubuh yang lain ketika duduk dan sujud.
Keempat – Berkenaan dagu wanita yang seringkali ditutup dengan telekung solat di negara kita, adakah ianya termasuk bahagian yang wajib ditutup ataupun ia adalah sebagai satu cara untuk lebih berhati-hati (ihtiyath)?
Perbincangan mengenai sempadan muka boleh didapati di dalam bab bersuci iaitu dalam membincangkan tentang had muka yang wajib dibasuh sewaktu berwudhu. Secara ringkas, sempadan muka dari segi memanjang bermula dari tempat tumbuh rambut (bahagian atas) hingga ke bahagian paling bawah dagu, dan dari segi lebarnya bermula dari telinga hingga ke telinga. (Fiqh Minhaji, jilid 1, hlm. 60). Namun Dr Yusof al-Qaradhawi di dalam bukunya Fiqh al-Thaharah (hlm. 141) menyebut pandangan beliau bahawa adalah tidak perlu untuk mengehadkan sempadan muka dengan begitu detil kerana ia adalah sebagaimana yang telah diketahui umum merupakan wajah yang dapat dilihat dari arah hadapan.
Justeru itu, dagu yang wajib dibasuh tanpa khilaf ketika berwudhu masih termasuk dalam sempadan muka yang harus dibuka semasa wanita mengerjakan solat. Bagaimanapun pandangan yang menganjurkan agar bahagian bawah dagu itu sebaiknya ditutup bersama khimar adalah pandangan yang berdasarkan ihtiyath (lebih berhati-hati).
Kesimpulan
Islam tidak menentukan pakaian yang khusus untuk dipakai oleh wanita ketika bersolat. Yang ditentukan oleh syarak ialah apa yang perlu ditutup, dan bukannya apa yang perlu dipakai. Justeru itu, para muslimah tidak perlu terikat dengan pemakaian telekung solat sahaja untuk mengerjakan solat kerana solat wanita boleh dikerjakan dengan apa jua bentuk pakaian, asal sahaja menutupi bahagian auratnya serta tidak terlalu nipis sehingga menampakkan warna kulit. (Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, jilid 1, hlm. 580).
Mungkin apabila berada di rumah, memakai telekung solat yang khusus itu adalah lebih mudah kerana biasanya wanita memakai pakaian yang ringkas dan tidak memakai tudung kepala ketika berada di dalam rumah sesama mahramnya. Namun apabila keluar dari rumah, seorang muslimah sepatutnya telah memastikan bahawa auratnya ditutup dengan sempurna agar tidak dilihat oleh lelaki ajnabi. Justeru itu, solat wanita yang bertudung kepala bersama jubah, baju kurung atau baju labuh dengan seluar panjang yang longgar adalah sah di sisi syarak, setelah dapat dipastikan bahawa lengannya tidak tersingkap dan kakinya juga tertutup dengan sempurna sama ada dengan memakai stokin ataupun kain yang dilabuhkan.
Sekiranya disiplin menutup aurat ini dijaga oleh para muslimah setiap kali keluar dari rumah sebagai memenuhi tuntutan yang diwajibkan oleh Allah s.w.t, sudah tentu keadaan ini akan menyelesaikan masalah sebahagian wanita yang menjadikan ketiadaan telekung solat sebagai alasan untuk melewat-lewatkan solat ataupun terus meninggalkan solat apabila keluar dari rumah.
Semoga Allah memudahkan kita semua untuk melaksanakan perintah-Nya sebagaimana yang Dia redhai, dan semoga kita semua para muslimah akan terus diberikan pahala oleh Allah s.w.t setiap saat kita berpakaian menutup aurat dan memelihara kehormatan diri sebagaimana yang ditetapkan oleh syariat. Wallahu a’lam.
اللهم إنا نسألك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم اجعلنا من الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه
- Abdul Karim Zaidan (1994). Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bait al-Muslim. Beirut, Muassasah al-Risalah, Cetakan Keempat.
- Abu Malik Kamal bin al-Sayid Salim. Fiqh al-Sunnah Li al-Nisa’. Kaherah, Maktabah Taufiqiyyah.
- Musa’id bin Qasim al-Falih. Ahkam al-Aurah wa an-Nazor bi Dalil al-Nas wa al-Nazor. Riyadh, Dar al-Ma’arif.
- Ibn Qudamah (1992). Al-Mughni.Kaherah, Hajar Li al-Nasyr wa al-Tauzi’, Cetakan Kedua.
- Mohd Ali al-Hashimi (2002). Syakhsiyyah al-Mar’ah al-Muslimah. Beirut, Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Cetakan Ketujuh.
- Wahbah al-Zuhaily (1996). Al-Fiqh al-Islamy wa Adillatuh. Damsyik, Dar al-Fikr, Cetakan Ketiga.
- Yusof al-Qaradhawi (2008). Fiqh al-Thaharah. Kaherah, Maktabah Wahbah, Cetakan Keempat.
- Yusof Al-Qardhawi (1994). Al-Halal wal Haram fil Islam. Beirut, Al-Maktab al-Islamy, Cetakan Kelima Belas.
Rabi’ul Awwal 1434H