View Categories

SURAH AL-MUJADILAH : AYAT 8-10

\"\"

LARANGAN BERBISIK UNTUK KEJAHATAN, ADAB BERBISIK DALAM ISLAM & BERBISIK PERMAINAN SYAITAN.

Full video : https://youtu.be/NWM_8bcaibw

MUQADDIMAH :

  1. Dalam siri ini Allah s.w.t ceritakan tentang larangan berbisik untuk kejahatan, yang tidak memberi faedah dan kebaikan.
  2. Islam juga mengajar kepada kita adab berbisik jika ada keperluan untuk melakukannya.
  3. Juga dinyatakan bahawa berbisik ini adalah permainan syaitan untuk menyusahkan hati orang-orang yang beriman.

AYAT 8- {TIDAKKAH ENGKAU MEMERHATIKAN (WAHAI MUHAMMAD) AKAN ORANG-ORANG (YAHUDI) YANG TELAH DILARANG DARIPADA PERBUATAN BERBISIK-BISIK, KEMUDIAN MEREKA BERBALIK MELAKUKAN PERBUATAN YANG TELAH DILARANG ITU SERTA MEREKA BERBISIK-BISIK BERKENAAN DENGAN MELAKUKAN DOSA DAN PENCEROBOHAN SERTA KEDERHAKAAN KEPADA RASULULLAH? DAN LAGI APABILA MEREKA DATANG KEPADAMU, MEREKA MEMBERI SALAM HORMAT BUKAN DENGAN LAFAZ SALAM HORMAT YANG DIBERIKAN ALLAH KEPADAMU; DAN MEREKA BERKATA SESAMA SENDIRI: \”(KALAU BENAR MUHAMMAD UTUSAN TUHAN, MAKA) SEPATUTNYA KAMI DISEKSA OLEH ALLAH DISEBABKAN (KATA-KATA BURUK) YANG KAMI UCAPKAN ITU?\” CUKUPLAH UNTUK MEREKA NERAKA JAHANNAM, YANG MEREKA AKAN DIBAKAR DI DALAMNYA; MAKA ITULAH SEBURUK-BURUK TEMPAT KEMBALI.} (AL-MUJAADALAH 58:8)

  1. Allah s.w.t bertanya kepada Rasulullah s.a.w tidakkah Baginda lihat orang yang dilarang itu berbisik-bisik merancang sesuatu yang tidak baik? Apabila diarang mereka melakukannya kembali.
  2. Siapakah mereka yang dilarang (ٱلَّذِينَ نُهُوا۟) ini? Ada beberapa pandangan ulama\’ tentangnya:
    i- orang yahudi
    ii- kaum munafiqin.
  3. Kata Ibnu Abbas r.a ayat ini adalah untuk semua golongan munafiqin yang berniat jahat terhadap Rasulullah s.a.w & orang Islam seluruhnya.
    Maka ayat ini terpakai kepada dua-dua yahudi & munafiqin.
  4. Apakah yang mereka rancang dalam bisikan (وَيَتَنَـٰجَوْنَ) itu?
    i- Semua perkara yang buruk (بِٱلْإِثْمِ) seperti dosa maksiat.
    ii- permusuhan (وَٱلْعُدْوَٰنِ) terhadap Rasulullah s.a.w. & terhadap Rasulullah s.a.w.
    iii- maksiat atau menyalahi segala arahan Rasulullah s.a.w (وَمَعْصِيَتِ ٱلرَّسُولِ).
  5. Selain berbisik-bisik di belakang mereka juga apabila datang berdepan dengan Rasulullah s.a.w mereka mengucapkan ucapan salam yang buruk dan jahat, yakni bukan dengan ucapan salam hormat yang diucap dan diajar oleh Allah s.w.t ke atas Baginda s.a.w.
  6. Hadis riwayat UM Aisyah r.a:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ اسْتَأْذَنَ رَهْطٌ مِنْ الْيَهُودِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا السَّامُ عَلَيْكُم،ْ فَقَالَتْ عَائِشَةُ بَلْ عَلَيْكُمْ السَّامُ وَاللَّعْنَة،ُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا عَائِشَةُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الْأَمْرِ كُلِّه،ِ قَالَتْ أَلَمْ تَسْمَعْ مَا قَالُوا؟ قَالَ قَدْ قُلْتُ وَعَلَيْكُمْ (رواه مسلم)

Dari UM Aisyah r.a berkata, \”Sekelompok orang-orang Yahudi minta izin untuk bertemu Nabi صلى الله عليه وسلم, lalu mereka mengucapkan: Assaamu \’alaikum (kematian bagimu).\”

Sayyidah \’Aisyah menjawab: \’Bal \’alaikumus saam wal la\’nah.\’ (Maka bagi kamu kematian dan laknat)\”.

Maka Rasulullah bersabda: Wahai \’Aisyah, sesungguhnya Allah mencintai, kelemahlembutan dalam segala urusan.\’
Lalu \’Aisyah berkata, \’Tidakkah Tuan mendengar ucapan mereka? \’
Jawab Baginda: \’Ya, aku mendengarnya, dan aku telah menjawab; wa\’alaikum.\’ [HR. Muslim, Hadis No 4027]

7. Hadis riwayat Ibnu Umar r.a.:
Yahudi juga datang ucap salam buruk ke atas Rasulullah seperti tadi (عَلَيْكُمْ السَّامُ ) kemudian mereka bercakap sesama mereka: Kalau benar Muhammad utusan Tuhan, maka sepatutnya kami diseksa oleh Allah atas dan ini lagi dengan sebab kata-kata buruk yang kami ucapkan itu?\”
Tetapi tiada apa-apa pun yang terjadi, yakni Muhammad hanyalah pendusta!
Lalu Allah s.w.t menurunkan ayat ini. [HR Ahmad dan lain-lain].

8. Jika begitu seperti sangkaan mereka itu maka pada zaman kita ramailah orang yang memburukkan dan mengata Islam tetapi tidak dikenakan azab terus atas dunia ini. Apakah mereka semua itu benar?

9. Kita orang Islam jangan susah hati dan runsing, jika mereka terlepas atas dunia ini, di Akhirat nanti azab tetap menanti, Allah s.w.t sudah berjanji:
{Cukuplah untuk mereka neraka Jahannam, yang mereka akan dibakar di dalamnya; maka itulah seburuk-buruk tempat kembali.}

AYAT 9- {WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN! APABILA KAMU BERBISIK-BISIK SESAMA SENDIRI, MAKA JANGANLAH KAMU BERBISIK-BISIK UNTUK MELAKUKAN DOSA DAN PENCEROBOHAN SERTA PERBUATAN DERHAKA KEPADA RASULULLAH; DAN (SEBALIKNYA) BERBISIKLAH UNTUK BERBUAT KEBAJIKAN DAN BERTAQWA. DAN HENDAKLAH KAMU TETAP BERTAQWA KEPADA ALLAH YANG KEPADANYA KAMU SEMUA AKAN DIHIMPUNKAN (PADA HARI KIAMAT UNTUK DIHITUNG AMAL KAMU DAN MENERIMA BALASAN).} (AL-MUJAADALAH 58:9)

  1. Ayat ini pula mengajar cara berbisik dan berbincang cara rahsia jika ada keperluan untuknya.
  2. Etika/SOP berbisik:
    i- jangan berbisik untuk melakukan maksiat.
    ii- permusuhan sesama Islam atau orang lain yang tidak menyerang.
    iii- merancang untuk melawan Rasulullah s.a.w!
    iv- tetapi berbisiklah dengan niat merancang untuk berbuat kebajikan dan bertaqwa
  3. Kata Ibnu Rajab rhm. berbuat kebajikan (ٱلْبِرِّ) ini ada dua makna:
    i- berbuat baik dengan orang lain, dengan ibu bapa dan tolong-menolong sesama sendiri.
    ii- berbuat ketaatan semua yang Allah s.w.t perintah dan tinggalkan larangan-Nya.
  4. Maka tetaplah kamu bertaqwa kepada Allah yang kepada-Nya kamu semua akan dihimpunkan pada hari kiamat untuk dihitung amal kamu dan menerima balasan.

AYAT 10- {SESUNGGUHNYA PERBUATAN BERBISIK (DENGAN KEJAHATAN) ITU ADALAH DARI (HASUTAN) SYAITAN, UNTUK MENJADIKAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN BERDUKACITA; SEDANG BISIKAN ITU TIDAK AKAN DAPAT MEMBAHAYAKAN MEREKA SEDIKITPUN MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH; DAN KEPADA ALLAH JUALAH HENDAKNYA ORANG-ORANG YANG BERIMAN BERSERAH DIRI.} (AL-MUJAADALAH 58:10)

  1. Allah gambarkan bahawa perbuatan berbisik dengan kejahatan (إِنَّمَا ٱلنَّجْوَىٰ) itu adalah perbuatan golongan munafiq dan yahudi yang jahat, hasil dari hasutan syaitan. Orang mukmin tidak akan buat perbuatan ini.
  2. Berkata Imam al-Mawardi rhm.: Bisikan dari syaitan itu ada dua:
    i- bisikan iaitu rancangan jahat yahudi & munafiq untuk khianat kepada orang Islam.
    ii- mimpi buruk yang dilihat oleh orang tidur, iaitu apabila tidur tidak ikut Sunnah. Tidak baca doa, zikir sebelum tidur, tidak berwuduk dan lain-lain.
  3. Makna bisikan (Najwa- ٱلنَّجْوَىٰ) ini banyak takwilannya, ada bisikan yang baik, ada yang tidak baik.
  4. Semua bisikan syaitan ini bertujuan untuk menjadikan orang mukmin berdukacita. Sedangkan ia tidak dapat memberi mudharat sedikitpun kepada orang yang beriman kecuali dengan izin Allah s.w.t!
  5. Hadis- Rasulullah s.a.w ajar cara & adab jika nak berbisik:
    Dari Abdullah bin Mas\’ud r.a:
    إذا كنتم ثلاثة فلا يتناجى رجلان دون الآخر حتى تختلطوا بالناس فإن ذلك يحزنه
    Maksudnya: Apabila kamu berada dalam satu kumpulan seramai 3 orang, janganlah 2 orang dari kamu berbisik-bisik sehinggalah kamu mengikut sertakan orang lain, kerana itu akan membuatkan ia (orang yang disisihkan) bersedih. [HR Bukhari, Muslim dan lain-lain].
  6. Ini untuk menjaga hati yang seorang lagi agar tidak berasa tersisih dan sedih hati serta tertanya-tanya apa yang dibisikkan itu sehingga dia menjadi dukacita & sedih.
  7. Lawan segala bisikan syaitan itu agar kita tidak terganggu dan terkesan dengannya. Sebagai seorang mukmin kepada Allah jualah tempat kita berserah diri dan memohon perlindungan.

PENUTUP & FAEDAH :

  1. Ayat 8- {Tidakkah engkau memerhatikan (wahai Muhammad) akan orang-orang (Yahudi) yang telah dilarang daripada perbuatan berbisik-bisik, kemudian mereka berbalik melakukan perbuatan yang telah dilarang itu }- ayat ini menunjukkan larangan berbisik dengan 2 orang jika ada 3 orang sebagaimana hadis yang telah kita sebut tadi.

Kata al-Iraqi: Larangan ini jika memang kita kita dari awal duduk bertiga, kemudian kita berbisik dengan salah seorang sahaja, maka ia haram untuk mengelak dari menyinggung perasaan salah satu. Kena beritahu juga kepada orang ketiga. Kerana ia boleh membawa dukacita kepada dia. Tetapi kalau dalam majlis yang ramai orang, tidak mengapa.

Kata ulama\’ hadis az-Zarqani rhm: Makna berbisik itu ialah bila orang bercakap dalam bahasa yang jika kita dengapun kita tidak akan faham, atau menggunakan bahasa yang tidak difahami oleh yang seorang lagi itu- umpamanya bahasa Inggeris atau Arab.

Gunalah bahasa yang difahami oleh ketiga-tiga yang ada.
ini termasuk dalam bisikan yang dilarang kerana boleh membawa dukacita kepada yang seorang itu!

Allah S.W.T hendak memberitahu bahawa rancangan jahat manusia tidak akan berjaya jikalau Allah S.W.T tidak membenarkannya.

  1. Ayat 9- {Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu berbisik-bisik sesama sendiri, maka janganlah kamu berbisik-bisik untuk melakukan dosa dan pencerobohan serta perbuatan derhaka kepada Rasulullah; dan (sebaliknya) berbisiklah untuk berbuat kebajikan dan bertaqwa. Dan hendaklah kamu tetap bertaqwa kepada Allah yang kepadaNya kamu semua akan dihimpunkan (pada hari kiamat untuk dihitung amal kamu dan menerima balasan).}- dalam ayat Allah s.w.t memerintahkan kita untuk berbisik dengan perkara-perkara kebajikan dan takwa (بِٱلْبِرِّوَٱلتَّقْوَىٰ ).

Makna kebaikan (ٱلْبِرّ) ialah nama yang merangkumi segala kebaikan untuk Allah dan untuk makhluk.

Makna Takwa (ٱلتَّقْوَىٰ) ialah menurut arahan perintah Allah dan meninggalkan segala larangan Allah.

Bagi orang mukmin dia tidak akan cakap kecuali benda baik dan tidak berbisik kecuali perkara yang boleh membawa kebaikan, mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan mengajak manusia ke arah kebaikan.

Bukan seperti munafiq yang kerjanya hanya mahu buat maksiat, menentang Nabi s.a.w dan menyusahkan orang, ini adalah perangai munafiq yang dilarang oleh Allah s.w.t dalam ayat kita ini!

  1. Ayat 8- {Dan lagi apabila mereka datang kepadamu, mereka memberi salam hormat bukan dengan lafaz salam hormat yang diberikan Allah kepadamu;}- Islam mengajar kepada kita jangan balas keburukan secara berlebihan, balas keburukan dengan kadar yang sama.

Sebagaimana dalam kisah hadis Rasulullah s.a.w di atas tadi apabila seorang Yahudi datang mengucapkan salam buruk: \”Mati ke atas kamu- السَّامُ عَلَيْكُم،\” kepada Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w menjawabnya: \”Ke atas kamu juga- وعليكم\”.

Baginda tidak menambahnya, bahkan apabila Sayyidah Aisyah r.a menambah
(بَلْ عَلَيْكُمْ السَّامُ وَاللَّعْنَة)
celaan dan ucapan buruk kepada mereka, Rasulullah s.a.w menahan dan melarangnya.

Tetapi jika kebaikan boleh kita membalasnya dengan yang lebih baik sebagaimana dalam ucapan salam tahiyyatul Islam. Ia sebagai satu doa yang bertambah jawapannya.

Sekarang ini banyak juga isyarat dan salam yang telah bertukar. Beri salam kepada ucapan selamat pagi dan seumpamanya. Sedangkan salam itu satu doa.

Kata ulama\’ makruh dan tidak baik memberi salam dengan isyarat sahaja kerana ia adalah tanda orang bukan Islam.

Sabda Rasulullah s.a.w :
لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا، لاَ تَشَبَّهُوا بِاليَهُودِ وَلاَ بِالنَّصَارَى، فَإِنَّ تَسْلِيمَ اليَهُودِ الإِشَارَةُ بِالأَصَابِعِ، وَتَسْلِيمَ النَّصَارَى الإِشَارَةُ بِالأَكُفِّ

\”Bukanlah daripada amalan kami sesiapa yang menyerupai dengan selain kami. Janganlah kamu semua menyerupai kaum Yahudi dan Nasrani dan sesungguhnya salam Yahudi itu dengan isyarat jari dan salam Nasrani itu dengan tapak tangan.\” [HR Imam at-Tirmizi].

Puak kafir ada simbol khasnya sebagai syiar mereka, maka tidak perlulah kita ikutnya!
Orang Islam makruh menggunakan isyarat salam yang menyerupai cara yahudi & nasrani.
Ini tidak, pak haji pak lebai pun apabila mahu bergambar semua buat isyarat Peace dan seumpamanya!

Jika kawan kita bukan Islam beri salam yang elok seperti biasa, apa yang perlu kita jawab? Jawablah dengan baik juga kerana Islam tidak mengajar yang buruk. Kerana dia beri salam yang baik kitab alas dengan baik juga.

  1. Ayat 10- {Sesungguhnya perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah dari (hasutan) Syaitan, untuk menjadikan orang-orang yang beriman berdukacita;}- kerja syaitan itu menghasut orang supaya berbisik atau dia sendiri berbisik untuk mendukacitakan orang mukmin, bahayanya permainan syaitan. Kerana itu orang mukmin kena ada pagar diri sebagai perlindungan daripada bisikan syaitan ini.

Ianya samada :
i- bisikan hakiki iaitu perancangan dan konspirasi orang kafir dan jahat untuk kejatuhan dan kekalahan atas orang muslim.

ii- atau kerja syaitan sendiri- bisikan ghaib, hasutan syaitan di telinga yang menjadikan seseorang itu depress, tertekan dukacita, tidak boleh tidur dan seumpamanya.

Kerana itu kita orang mukmin jangan buka ruang kepada syaitan untuk datang membisikkan keburukan kepada kita.

Zikir pagi petang bagi seorang mukmin seumpama baju besi dan perisai bagi orang yang mahu pergi berperang. Ia adalah pelindung dan ikhtiar kita untuk selamat dari segala mara bahaya yang akan dihadapi, Insya\’ Allah.

Kisah menarik, seorang orang soleh ditanya:
Siapa tentera Allah yang paling kuat?

Jawabnya bukit.
Tetapi datang orang lain mengatakan besi lebih kuat kerana dapat meruntuhkan bukit!
Datang orang lain kata api lebih kuat kerana ia dapat membakar dan menghancurkan besi.
Kemudian datang yang lain kata tidak- api lebih kuat kerana dapat memadamkan api!
Kemudian datang yang lain kata tidak- awan lebih kuat kerana dapat menolak air ke mana-mana!
Kemudian datang yang lain kata tidak- angin lebih kuat dari awan kerana ia dapat menolak awan ke mana-mana!
Kemudian datang yang lain kata tidak- manusia lebih kuat daripada angin kerana ia dapat berselindung daripada angin! Maka manusia lebih kuat.
Kemudian datang yang lain kata tidak- mengantuk dapat membuat manusia yang kuat tadi tertidur maka ia lebih lebih kuat.
Kemudian datang yang lain kata tidak- dukacita (الهم) lebih kuat kerana ia dapat membuat manusia tidak boleh tidur!
Tentera Allah yang paling kuat adalah (الهم) iaitu serabut, stress tekanan dan dukacita, Allah s.w.t akan letakkan kepada siapa yang dikehendakinya, penyakit ini amat bahaya.

Antara doa minta pertolongan daripada dukacita ini yang diajar oleh Nabi s.a.w:
اَللَّهُمَّ اِنِّى اَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّ جَالِ

Wahai Tuhanku, aku berlindung kepada-Mu dari rasa sedih serta duka cita ataupun kecemasan, dari rasa lemah serta kemalasan, dari kebakhilan serta sifat pengecut, dan beban hutang serta tekanan orang-orang jahat.\”

Sedih (الْهَمِّ)- yang akan datang & belum terjadi, kita aje yang memikirkannya.
Dukacita (الْحَزَنِ )- dengan benda yang telah terjadi.
Bacalah selalu doa ini di akhir solat kita.

Kisah kedua; Raja & pembantunya- kaedah 99.

Dikisahkan ada seorang Raja yang sedang termenung melihat taman di depan istananya. Dia gelisah kerana tak pernah merasa tenang, banyak masalah, susah tidur kerana beban fikiran yang mengganggu, padahal selama ini ia tidur didalam kamar yang mewah dan tilam yang empuk.

Manakala sang raja melihat seorang tukang kebunnya yang sedang bekerja sambil tertawa. Setiap hari ia datang dengan senyuman dan pulang dengan keceriaan. Gajinya hanya cukup makan dan rumahnya pun begitu sederhana. Tidak pernah nampak kesedihan di wajahnya.

Raja pun hairan melihat orang ini, lalu dia memanggil penasihatnya dan bertanya:
\”Wahai penasihatku, telah lama aku hidup ditengah kegelisahan sedangkan aku memiliki segalanya. Tapi aku sungguh hairan melihat tukang kebun itu, sentiasa tenang dan ceria, seperti tidak ada beban dalam hidupnya, padahal ia tidak memiliki apa-apa kemewahan!

Si penasihat tersenyum dan berkata: \”Semuanya ditentukan dengan formula 99.
Bila tukang kebun itu terkena formula ini, maka hidupnya akan gelisah dan dia tidak akan boleh tidur.\”

\”Apakah maksud formula 99..?\” tanya raja.
\”Besok malam Tuanku perintahkan pengawal untuk menghantarkan hadiah kepadanya. Sediakan satu kotak wang dan tulislah 100 Dinar. Namun isilah kotak itu dengan 99 dinar saja…\”

Raja pun menuruti nasihat dari penasihatnya.
Pada malamnya pengawal pun datang ke rumah tukang kebun ini dengan membawa hadiah.
Si tukang kebun membuka pintu rumahnya dan terkejut melihat pengawal membawa kotak hadiah. \”Ini hadiah dari raja untukmu.\”
Tukang kebun sangat gembira melihat kotak dengan tulisan 100 dinar. Belum pernah ia memiliki wang sebanyak itu.

Ia segera membawa masuk kotak itu dan menghitungnya bersama keluarga. Namun anehnya, jumlah wang didalam kotak itu hanya 99 dinar. Dia pun menghitung semula, tapi tetap jumlahnya 99.

Dia yakin, pasti ada wang yang jatuh, lalu dia mencari-cari di-sekitar pintu, tapi tak menemukan apa-apa. Akhirnya dia mencuba untuk menelusuri sepanjang jalan menuju istana. Semalaman ia mencari, tapi tetap tidak menjumpainya.

Matahari mulai terbit, raja beserta penasihatnya menanti tukang kebun ini. Tak berapa lama dia datang dengan wajah yang masam dan berkerut.

Raja pun terkejut dan bertanya kepada penasihatnya: \”Apa yang terjadi..? Biasanya dia datang tidak dengan wajah seperti ini…!\”

Penasihat raja menjawab:
Wahai raja, begitulah KEHIDUPAN. Kita MEMILIKI BANYAK perkara namun kita mencari sesuatu yang tidak kita miliki.
Orang ini mendapatkan 99 dinar secara percuma, namun dia sibuk mencari 1 dinar yang hilang..!\”

Munculnya KEGELISAHAN hati kerana kita mencari sesuatu yang tidak kita miliki, sementara kita tidak pernah MENSYUKURI banyaknya anugerah yang kita punya

Kisah ini memberi pengajaran yang sangat berharga bahawa nikmat ALLAH telah dicurahkan begitu banyak kepada kita, namun kita sibuk menanti sesuatu yang belum datang. الله المستعان

  1. Ayat 10- {dan kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman berserah diri.}- wajib kita bertawakkal menyerah diri dan urusan kita kepada Allah s.w.t kerana ia adalah sifat orang yang beriman!

Tetapi wajib juga selepas kita berusaha dan berikhtiar sedaya upaya dulu untuk mencapai apa yang dikehendaki itu bukan hanya tawakkal sambil berpeluk tubuh! Itu bukan tawakkal tetapi tawakul namanya!

Selepas berusaha dan berikhtiar sebaik mungkin, jika tak dapat apa yang diminta, kita kena muhasabah diri kita, kerana ada hikmahnya semua itu, pasti ada yang lebih baik Allah nak beri kepada kita.

Orang yang kuat imannya tinggi tawakkalnya kepada Allah s.w.t, orang yang lemah iman, rendah tahap tawakkalnya kepada Allah s.w.t!

Powered by BetterDocs